MOBILTELEFON ETIKETT

MOBILTELEFON ETIKETT

MOBILTELEFON ETIKETT

MOBILTELEFON ETIKETT bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Akik ismernek tudják, hogy utálom a mobiltelefont. Talán nem vagyok ezzel egyedül. Utálom, hogy állandóan elérhetővé kell válnom mások számára. Persze, most mondhatod, hogy akkor kapcsoljam ki. Ki is kapcsolom. Aztán van, hogy napokra úgy marad. Vagy lehalkítom, megfeledkezem róla és jól lemerül. Akkor jön a szemrehányás, hogy engem sosem lehet elérni, minek nekem mobiltelefon?

De nem csak azért utálom, mert a legjobb szándékú emberek számára is lehetővé teszi a tolakodást. Azt is utálom, ahogy az emberek viszonyulnak a mobiltelefonjaikhoz. Csörömpöl, énekel, visít, dübörög a legváratlanabb és legalkalmatlanabb helyzetekben. Azért, mert egy előadás ma már nem kezdődhet el a nélkül, hogy az előadó meg ne kérje a résztvevőket, hogy legyenek szívesek kapcsolják ki a telefonjaikat. Ezt is mondani kell?!

Persze elismerem a mobiltelefon nyilvánvaló előnyeit: segélykérés, gyors kapcsolattartás, azonnali üzenet továbbítás. De a telefonhasználat kultúrája még nem alakult ki a fejekben. A technika fejlődésével az ember magatartási szokásai nem tartanak lépést. Ezek azok az illemszabályok, társadalmi normák, amelyek nincsenek papírra írva, egyszerűen az emberek egymás közötti hallgatólagos megegyezésén alapulnak, és időbe telik, amíg megszilárdulnak.

A mobiltelefon használatánál a nélkül, hogy egy vaskos illemkódexet alkotnánk, általánosan elmondható, hogy akárhol nem illik beszélni. Ott egyáltalán nem, ahol erre külön megkérnek, vagy figyelmeztetnek. Ezek a helyek a kórházak, orvosi várótermek, egyházi szertartások, temetések, előadótermek (akár előadó, akár hallgató az illető), színházak és minden olyan hely és helyzet, ahol alapvetően csöndesen illik viselkedni. Ha netán egy fontos hívást várunk, de egy találkozón, vagy rendezvényen veszünk részt, akkor azt előzetesen közöljük a többiekkel és már előre kérjünk elnézést.

Az utcán, üzletekben, közlekedési eszközökön megszólaló telefonokat mielőbb vegyük fel, és ha lehetséges vonuljunk félre a tömegtől. Ha ez nem lehetséges, a többiektől elfordulva, a fejünket lehajtva, vagy kezünket a szánk elé téve halkan, a lehető legrövidebb idő alatt bonyolítsuk le a beszélgetést. A témát illetően is vannak olyan esetek, amelyeket ajánlott diszkréten kezelni és a megbeszélésükkel megvárni a személyes találkozást. A magánélet kulisszatitkai nem tartoznak a távolsági buszjárat utazóközönségére.

A mobiltelefon használója bekapcsolt készülékével lehetővé teszi, hogy bárhol, bármikor elérhetővé váljon mások számára. Csakhogy mások nem biztos, hogy szívesen válnak tanúivá mások telefonbeszélgetéseinek. Ezért a hívásokat illik reggel nyolc és este nyolc óra között bonyolítani.

Társaságban ajánlatos lehalkítani a készüléket és akár a hívás fogadásakor, akár a kezdeményezésekor illik elnézést kérni a többiektől és a beszélgetés ideje alatt félre vonulni. Amikor számunkra alkalmatlan az időpont, vagy a helyzet úgy kívánja meg, inkább kapcsoljuk ki a készüléket. Ez udvariasabb, mint „kinyomni” a hívást. Kikapcsolt telefon esetén a hívó fél is tudni fogja, hogy elfoglaltságunk miatt nem vesszük fel a telefont.

A másik a tárolás. Ma már kevesebbet látom, de amikor még újdonság volt a mobiltelefon, sokat előszeretettel akasztották a nyakukba a státusz szimbólum legújabb darabjait azokban a színes, vidám kis szütyőkben. Némelyek túlméretezett óvodásoknak néztek ki vele. A telefonnak táskában, vagy belső zsebben a helye. Nem szükséges közszemlére tenni, hiszen szinte mindannyian láttunk már mobilt.

A különböző kütyük megjelenésével lehetővé vált, hogy a telefont ne kelljen a fülünkhöz tartanunk és mégis tudjunk beszélgetni. Ezt is meg kellett szokni. Emlékszem a head-set térhódításának kezdetén hány ember tűnt futóbolondnak, aki magában beszél. A head-set autóvezetés közben remek segítséget jelenthet a hívások bonyolítására, de aki az utcán viseli, gyakran úgy néz ki vele, mint egy forgalomirányító.
A mobiltelefon másik nagy újdonsága volt a rövid, szöveges üzenet küldése. Ezzel is adódhatnak problémák, hiszen mennyire idegesítő tud lenni, amikor mondjuk többen ülünk egy asztal körül, eszünk, iszunk, beszélgetünk, de valaki közülünk az asztal alá bámul és matat. Nyomkodja a telefonját és egy távoli illetővel diskurál. Miközben ott vagyunk együtt, egy társaságban. Ez az asztal körül ülőknek a semmibe vétele – szerintem.

A mobiltelefon ellenességem nem annyira a telefonnak, mint az embernek szól, aki nem tudja azt illendően használni. Remélhetőleg idővel formálódnak a szokásaink…

 

Humanilla_blog_alairas

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Filament.io 0 Flares ×

Kapcsolódó bejegyzések

Humanilla a közösségi médiában

HÍRLEVÉL

ÖNFEJLESZTŐ E-KURZUS
HA KELL EGY KIS BIZTATÁS...
Hasznos tanácsok, praktikus ötletek hetente
+ hétvégi blogösszefoglaló, hogy
ne maradj le semmiről.

Igen, szeretnék feliratkozni a humanilla.hu weboldal hírlevelére.

Back to Top

EL NE FELEJTSD LETÖLTENI AZ AJÁNDÉKOKAT!