MIÉRT JÓ SZAUNÁZNI?

MIÉRT JÓ SZAUNÁZNI?

MIÉRT JÓ SZAUNÁZNI?

MIÉRT JÓ SZAUNÁZNI? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
0 Flares Filament.io 0 Flares ×

A szaunázás klasszikusan a hideg, téli időjáráshoz kötődő tevékenység. Nem csoda, hiszen nyáron, a rekkenő hőségben kinek is lenne kedve még tovább fokozni a meleget? Télen, a gyakran farkasordító hidegben, amikor napfény nélkül vagyunk kénytelenek napokat, heteket eltölteni, ki ne örülne egy csontig hatoló átmelegedéshez? De a szaunázás nem csak a testre van jótékony hatással, a lélek is felüdül tőle.

 

Melyek a szaunázás pozitív hatásai?

Szaunázás után a szervezet felfrissül és fittebbnek, energikusabbnak érezhetjük magunkat. A testünket érő hő hatására ugyanis a szervezetünkben számtalan jótékony hatású fiziológiai folyamat megy végbe. Ezek lehetnek:

  • Lazító. A meleg hatására ellazul az izomzat, kiválóan kilazítja a rossz tartásból, vagy stresszből fakadó izomcsomókat, sportolás utáni izomlázat.
  • Immunerősítő. Fokozza a szervezet ellenálló képességét.
  • Vegetatív idegrendszer harmonizálása. A szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer működésének kiegyensúlyozása a hevítés és hűtés hatására, így kipihentnek és energikusnak érezzük magunkat.
  • Légzés javítása. Az intenzív hő hatására a légutak nyálkahártyáinak vérbősége megnő, az anyagcsere folyamatok fokozódnak, a hörgők ellazulnak, s nő a tüdő vitálkapacitása.
  • Szívműködés javítása. A vérkeringés intenzívebbé válik, ami megnöveli a szív működésének hatékonyságát.
  • Stresszoldó. Meleg hatására endorfin (örömhormon) szabadul fel az agyban, ami nem csak kellemes közérzetet biztosít, de fájdalomcsillapító hatású, csökkenti a fáradtságot. Az előzőekben felsorolt fiziológiai folyamatok együttesen oldják a szervezetben meglévő feszültséget, csökkentik a stresszt.
  • Méregtelenít. Felgyorsítja az anyagcsere folyamatokat, ezáltal a méreg- és salakanyagok könnyebben távoznak a szervezetből.
  • Bőrtisztító. Verejtékezés közben a bőr elhalt hámrétege leválik, ami zuhanyozáskor könnyen eltávolítható. Az így megújult bőr frissebbé, puhábbá, rugalmasabbá válik, s még a narancsbőr ellen is hatásosnak bizonyul. A kitágult pórusokon keresztül a bőrápoló készítmények is könnyebben felszívódnak.
  • Fogyókúra kiegészítő. A felgyorsuló anyagcsere folyamatok során a salakanyagok könnyebben távoznak a szervezetből, ami jótékonyan kiegészíti a diéta, fogyókúra hatását.

 

Mikor óvakodjunk a szaunázástól?

A legtöbb ember számára a szaunázás egészséges. Mégis vannak esetek, amelyek fennállása óvatosságra int, esetleg nem javasolt a használata. Terhesség, idős kor, szívproblémák, magasvérnyomás, vesebetegségek esetén előzetes orvosi konzultáció szükséges. Gyulladásos, vagy fertőző betegségben szenvedők kerüljék a szaunát. Akinek valamilyen egészségi problémája van, szaunázás előtt mindenképpen beszéljen az orvosával, hogy használhatja-e és hogyan használhatja a szaunát.

 

Hogyan kell helyesen szaunázni?

Szaunázáshoz legjobb a késő délutáni órákat választani, amit az otthoni lazítás, pihentető éjszakai alvás követ. A szaunázásnak is van egy ajánlott módja, amit a legmegfelelőbb hatás elérése érdekében érdemes betartani. Ez pedig a következő szakaszokból áll:

Előkészületek
A szaunázás előkészületeihez hozzátartozik egy alapos zuhanyozás és törölközés. A szauna kabinba száraz bőrrel érdemes belépni. Mielőtt azonban belépnénk, szabaduljunk meg az összes ékszertől, órától, fém tárgytól, amit viselünk. Érdemes olyan fürdőruhát választani, amin nincsenek fém alkatrészek, mert ezek átforrósodnak és megégethetik a bőrünket.

Hevítés
A papucsot a kabin előtt hagyva, egy nagy méretű vászon lepedővel telepedjünk be a kabinba. A finn szaunák általában háromszintesek, alul hűvösebb (mihez képest?), felül melegebb a hőmérséklet. Fekvő és ülő helyzetben is elhelyezkedhetünk, a lényeg az, hogy a teljes testünket azonos hőhatás érje. A melegben tartózkodásra egyszerre általában 15 perc javasolt. A száraz meleget könnyebb elviselni, mint a párásat. A felöltésre többnyire a tizedik percben kerüljön sor, mert az így fokozódó hőség úgyis csak néhány percig elviselhető. A felöntővízbe csepegtethetünk néhány csepp illóolajat is, de kizárólag csak minőségi olajat használjunk és mindig a vízhez keverve.

Hűtés
Most a legtöbbünk szeme előtt az a kép sejlik fel, amikor félmeztelen emberek gőzölgő testtel a hóban hemperegnek. Ezt a finnek meg tudják oldani, nálunk kevés rá a lehetőség. Viszont éppúgy megteszi a hideg vizes zuhanyozás is. A lényeg úgyis a meleg-hideg sokkhatáson van. A hűtést mindig a lábaknál, kezeknél kezdjük és lehetőleg fokozatosan, a szív felé haladva egyre nagyobb felületen hűtsük a testünket. Vannak, akik zuhany helyett a merülődézsát választják. Brrrr!! Ilyenkor is ajánlatos egy előzetes lábfürdőt venni.

Pihenés
A hűtést mindig pihenés kövesse. A nyugágyon végignyúlva legalább fél órát heverjünk, relaxáljunk, szunyókáljunk.

A szaunázás akkor lesz a leghatásosabb, ha a folyamat eddigi fázisait kétszer, háromszor megismételjük. Ezért a szaunázás teljes időtartamát kb. 3 órára taksáljuk. Az utolsó szakaszt követően mindenképpen várjuk meg, amíg a testünk visszahűl, csak ez után távozzunk.szauna kellékek

Ápolás
Ha tovább szeretnénk fokozni az önkényeztetést, akkor a szaunázás lezárásaként masszíroztassuk meg magunkat. Ez bizony a kényeztetés netovábbja! A befejező szakaszt egy alapos zuhanyozással, hajmosással kezdjük. Zuhanyozás közben használhatunk testradírt, vagy egy lufa szivaccsal, esetleg szizál kesztyűvel dörzsöljük le bőrünket a tisztítás, ápolás fokozásaként. A megtisztított testünket kenjük át hidratáló testápolóval, amit alaposan dörzsöljünk a bőrünkbe. A hajunk ápolása se maradjon ki, használjunk tápláló hajpakolást, balzsamot.

Szaunázás előtt, alatt és után, az egész nap során igyunk sok ásványvizet, gyümölcslevet, gyógyteát és lehetőleg könnyű ételeket fogyasszunk. Ha kedvet kaptál, irány a szauna. Biztosan találsz a környékeden egyet!

 

Humanilla_blog_alairas

 

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Filament.io 0 Flares ×

Kapcsolódó bejegyzések

Humanilla a közösségi médiában

HÍRLEVÉL

ÖNFEJLESZTŐ E-KURZUS
HA KELL EGY KIS BIZTATÁS...
Hasznos tanácsok, praktikus ötletek hetente
+ hétvégi blogösszefoglaló, hogy
ne maradj le semmiről.

Igen, szeretnék feliratkozni a humanilla.hu weboldal hírlevelére.

Back to Top

EL NE FELEJTSD LETÖLTENI AZ AJÁNDÉKOKAT!