HALLGATNI ARANY – AZ AKTÍV HALLGATÁS VARÁZSA

HALLGATNI ARANY – AZ AKTÍV HALLGATÁS VARÁZSA

HALLGATNI ARANY – AZ AKTÍV HALLGATÁS VARÁZSA

HALLGATNI ARANY – AZ AKTÍV HALLGATÁS VARÁZSA bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Az aktív hallgatás nem más, mint a hallgatás művészete. Akár üzleti tárgyalásról, akár állásinterjúról, vagy baráti beszélgetésről legyen szó, az aktív hallgatásnak nagy hasznát veheted. Ezek után joggal gondolhatod azt, hogy megőrültem, hisz miféle tárgyalás, beszélgetés az, amikor hallgatni kell. A félreértések eloszlatása végett: senkit sem biztatok arra, hogy üveges szemekkel hallgasson, mint a csuka. Az aktív hallgatás egyáltalán nem erről szól!

A fogalom Carl Rogers amerikai pszichológus, pszichiáter nevéhez fűződik. Az 1920-as évektől kiterjedt kutatásokat végzett a pszichoterápia és a személyiségfejlesztés területén. Kutatási eredményei nyomán teljesen megreformálta a terápiás munkát, amelynek középpontjába a klienst helyezte. A módszer innen kapta a nevét: kliensközpontú terápia, amely erőteljesen személyiségközpontú megközelítést alkalmaz. Alkotóelemei:

  1. Problémával való szembesülés
  2. Hitelesség (szavak és tettek egysége)
  3. Magas fokú és feltétel nélküli elfogadás, megbecsülés és szeretet a kliens iránt
  4. Empatikus megértés

Mindezt pedig a hatékony kommunikáción keresztül valósítja meg.

Apropó, hatékony kommunikáció. Ahogy én látom, az emberek közötti feszültségek jelentős részét kommunikációs problémák, félreértések, meg nem értések okozzák. Az egyik fél olthatatlan közléskényszere miatt a beszélgetés egyensúlya megbillen. Miközben arra törekszik, hogy önmagáról, az élményeiről, tapasztalatairól a lehető legtöbb információt átadja, teljesen figyelmen kívül hagyva a másik fél mondanivalóját, érzéseit. A „Szia! Mi van veled?” kérdést is csak azért teszi fel, hogy a lehető legrövidebb időn belül magához ragadja a szót és azt a másikra ömlessze.

 

Egyensúly

Te is voltál már olyan beszélgetés részese, amikor a partnered folyton a szavadba vágott, meg sem hallotta, amit nagy nehezen kiböktél és csak úgy fújta a magáét? Amikor a párbeszédet felváltja az egyik fél erőszakos monológja, a kommunikáció egyensúlya megbomlik. Megszűnik az egyenlőség, a partnerség. Hogyan érezted akkor magad? Egészen megsemmisítő tud lenni egy ilyen helyzet. Ugye?

 

Jól hallgatni nem is olyan könnyű?

Csendben maradni – sok esetben – nem is olyan egyszerű! Ahogy az aktív hallgatás és megértés gyakorlata sem az. Mert míg az első eset akár a teljes passzivitást is jelentheti, addig az utóbbi – ahogy a nevében is benne van – intenzív tevékenység.

Az aktív hallgatás odafigyelést, elfogadást és a másik fél iránti tiszteletet jelent. Azt az üzenetet küldi a beszélgető partner számára, hogy fontos a személye, lényeges a mondanivalója, ami megértésre talál.

 

A jelenlét ereje

Az aktív hallgatás legfőbb összetevője a jelenlét. Ez azt jelenti, hogy a beszélgetés ideje alatt teljes lényeddel folyamatosan az adott pillanatban, az „itt és most”-ban vagy. Hallod és meghallod mit üzen a másik. Látod és meglátod, hogy mi a mondanivalója. Érzed és megérzed a felőle áramló impulzusokat.

 

Hallgass!

A hallgatás nem csupán némaság. Arról van szó, hogy a figyelem folyamatos fenntartása mellett tartózkodsz a közbevetésektől, a vélemény-nyilvánítástól, a tanács osztogatásától. Ne próbálj megoldást találni, vagy vigaszt nyújtani! A legkevésbé se véleményezz, vagy ítélkezz! Használd a szavak nélküli kommunikációs csatornákat! A testbeszéd (a beszélő felé forduló, enyhén előre dőlő, nyitott testtartás), a gesztusaid (érdeklődő arckifejezés, mosoly, felszaladó szemöldök, nyílt, egyenes tekintet) mind az érdeklődésedről tanúskodik és lelkesítően hat a beszélőre.

 

Viseld el a csendet!

Van, hogy a másik fél is elhallgat és beáll a csend. A csendnek van egy őrjítő hatása. De amikor a feszültség szinte tapintható és húsba vágóan kínos, akkor is maradj csendben! Viseld el ezt a kiélezett helyzetet. Ha a lecsendesíted a lelked, és az egész lényedet áthatja a nyugalom. Akkor, szavak nélkül történnek a csuda dolgok!

Őrizd meg a függetlenséged!

Az együttérzés nem jelenti azt, hogy át kellene venned a másik terheit. Ha így tennél, illetéktelenül beavatkoznál a másik életbe, amivel olyan nehézségeket vonnál magadra, amelyek túlmutatnak egyszerű megoldás keresésnél. Azzal, hogy átveszed az irányítást azt is közvetíted, hogy nem bízol benne. Nem bízol abban, hogy képes egyedül is kezelni a helyzetet. A maga problémáit mindenkinek magának kell megoldania. Amit tehetsz, hogy megőrizve az objektivitásod meghallgatod, támogatod és bátorítod őt.

 

Ha mégis megszólalsz…

Az aktív hallgatás nem egyenlő a némasággal! De megszólalni csak akkor ér, amikor annak helye és ideje van. Ami a gyakorlatban a következőképpen néz ki:

– a beszédfolyam természetes szüneteiben elfogadó vagy lelkesítő visszajelzéseiddel bátorítod őt a folytatásra (pl.: „érdekes, amit mondasz”, „mesélj még erről valamit”, stb.)

– biztosítod arról, hogy érted, amit mond (pl.: „értem, amit mondasz”, „világos”, stb.)

– a megerősítés és a tisztázás végett újrafogalmazod a beszélő üzenetét (pl: „tehát azt akarod mondani, hogy…”, „akkor, ha jól értem…”)

 

Most viszont én is elhallgatok. Ha téged is elbűvölt az aktív hallgatás varázsa és szeretnél még többet megtudni róla, olvasd el ezt a könyvet: Michael P. Nichols: Értő hallgatás – Tanulj meg odafigyelni, hogy jobbá tedd kapcsolataidat!

Ha van olyan ismerősöd, akivel szívesen megismertetnéd az aktív hallgatás művészetét, küldd el neki ezt a cikket. Még az is lehet, hogy kedvet kap hozzá és javíthat a kommunikációján.

 

Jó szerencsét!

Répássy Inci

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Filament.io 0 Flares ×

Kapcsolódó bejegyzések

Humanilla a közösségi médiában

HÍRLEVÉL

ÖNFEJLESZTŐ E-KURZUS
HA KELL EGY KIS BIZTATÁS...
Hasznos tanácsok, praktikus ötletek hetente
+ hétvégi blogösszefoglaló, hogy
ne maradj le semmiről.

Igen, szeretnék feliratkozni a humanilla.hu weboldal hírlevelére.

Back to Top

EL NE FELEJTSD LETÖLTENI AZ AJÁNDÉKOKAT!