DIÉTA TÍPUSOK – ATKINS DIÉTA

DIÉTA TÍPUSOK – ATKINS DIÉTA

DIÉTA TÍPUSOK – ATKINS DIÉTA

DIÉTA TÍPUSOK – ATKINS DIÉTA bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
9 Flares Filament.io 9 Flares ×

Sajnálatos módon sok ember küzd túlsúllyal és nagy részük folyamatosan keresi azt a módszert, amivel könnyen és gyorsan leadhatja a felesleges kilókat. Fogyókúrás módszerekben nem szenvedünk hiányt, számos „csoda” diéta látott már napvilágot. A következőkben hónapról hónapra sorra veszem a diéta típusokat és bemutatok néhány ilyen gyors fogyással kecsegtető módszert.

 

Az Atkins-diéta

A fogyókúrás módszerek közül talán a legvitatottabb az Atkins-féle diéta. A Dr. Robert C. Atkins (1930-2003) amerikai orvos által kidolgozott diéta lényege a lipolízis (zsírégetés) beindítása. A táplálkozás alapját a zsírok és fehérjék alkotják a szénhidrátok szinte teljes elhagyása mellett. A szénhidrátok minimalizálásával a szervezet néhány nap után úgy érzékeli, mintha nem jutna elegendő táplálékhoz, ezért az elraktározódott zsírkészletet energiaforrásként használja, elégeti, s beindul a súlyveszteség.

A módszer megalkotója napi fél kg fogyást ígér, ami meg is valósítható, ha betartjuk a meglehetősen szigorú előírásokat. A fogyókúrás módszer egyik legnagyobb előnye e mellett az, hogy mindezt koplalás nélkül el lehet érni. Az Atkins-féle étrendben az energia-bevitel nincs korlátozva, tehát bátran lehet fogyasztani húst, szalonnát, sajtot, tojást, tejszínt, tehát csupa olyan ételt, amelyet a legtöbb diéta tilt. Ellenben a kenyér és tésztaféléket, burgonyát és rizst szinten teljesen száműzi.

A napi bevitt energia optimális megoszlása Atkins-diétája szerint:

  • 15-20% szénhidrát,
  • 44-45% zsír
  • 40% fehérje.

Ehhez természetesen be kell tartani a Dr. Atkins által előírt igen szigorú szabályokat! Fogyókúrás módszerét Dr. Atkins négy szakaszra osztja:

 

1. A FOGYÁS BEINDÍTÁSA
Az első két hetes időszak elsődleges célja a fogyás beindítása, amit a szénhidrátok szinte teljes megvonásával ér el. Éppen ezért ez tekinthető a legkritikusabb szakasznak.

Tiltólistán szereplő ételek:

  • kenyér, tészta, gabona, keményítő tartalmú zöldségek, gyümölcsök
  • tej, joghurt, túró
  • olajos magvak (dió, mogyoró stb.)
  • koffein tartalmú italok (kávé, tea)

Ajánlott ételek:

  • vörös húsok, baromfi, hal, tojás,
  • növényi olajok, vaj, majonéz,
  • szénhidrát (napi 20 gr), pl: zöldségek,
  • kis mennyiségben sajt, tejföl, tejszín.
  • A cukor fogyasztása is tiltott, helyette édesítőszer (szaharin, szukralóz, ciklamát) ajánlott. Mindezek mellett pedig napi legalább 2 liter folyadék (víz, ásványvíz, koffeinmentes kávé, tea) fogyasztása javasolt.

 

2. FOGYÁS
A második szakasz annyiban tér el az elsőtől, hogy napi 5 grammal növelhető a szénhidrátbevitel egészen addig, amíg a kúrát tartani kívánjuk.

 

3. TESTSÚLY MEGTARTÁSA
A harmadik szakaszban már többféle szénhidrát fogyasztható. A mennyisége egyéni attól függően, hogy az illetőnek mennyi szénhidrát elegendő a kívánt testsúly fenntartásához.

 

4. KÍVÁNT TESTSÚLY FENNTARTÁSA
A negyedik szakasz nem a súlyvesztésről, hanem a testsúly fenntartásáról szól a korábbi hetekben kitapasztalt és bevált étkezési szokások megtartásával.

 

Kritikája:
Ám elsőre bármennyire is vonzónak tűnik a húsevőknek, hogy bármennyit fogyaszthatnak kedvencükből, a szénhidrátok szinte teljes megvonása komoly nehézséget jelenthet. S itt nem csupán a megszokás miatt hiányérzetről van szó. Valódi mellékhatásként szédülés, fejfájás, szélsőséges esetben akár ájulás is bekövetkezhet azoknál, akik korábban nagy mennyiségű szénhidrát beviteléhez voltak szokva. Egy másik jellegzetes mellékhatása a kellemetlen lehelet.
A táplálkozási szakértők legfőbb kifogásként a diéta hosszú távú egészségkárosító hatását tartják. Bár megbízható kutatási eredmények nem támasztják ezt alá, mindenesetre az már bizonyított, hogy a túlzott fehérjefogyasztás nem épp a legegészségesebb étrend. Ugyanis megemeli a vér koleszterinszintjét, ami megterheli a vesét, és szív- és érrendszeri betegségekhez, magasvérnyomás kialakulásához vezethet. A szénhidrátok, gabonafélék mellőzése, valamint a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának csökkentése viszont kiegyensúlyozatlan táplálkozást eredményez. A növényi eredetű vitaminok és ásványi anyagok, rostok és antioxidánsok minimalizálása ugyanis hiányállapotot eredményez a szervezetben.

 

ÖSSZEFOGLALÓ

ELŐNYEI

HÁTRÁNYAI
  • Gyors és látványos fogyás éhezés nélkül
  • Magas proteintartalmú ételek korlátlan fogyasztása
  • Bizonyítottan működik
  • Szigorú előírások
  • Magas zsírtartalmú ételek bevitele, koleszterinszint növekedés (szív- és érrendszeri betegség veszélye)
  • Létfontosságú tápanyagok hiányának kialakulása
  • A leadott kilók könnyen visszahízhatók
  • Rossz közérzet, rossz lehelet

 

A szigorú táplálkozási előírások mellett a legfőbb ok, amiért az emberek elpártoltak Atkins diétájától az az, hogy az ételválaszték meglehetősen egyhangú, így egyre nehezebb a betartása.

 

Kedved kaptál? Esetleg próbáltad már ezt a diéta típust? Írd meg a véleményedet, tapasztalataidat, hogy segíthess másoknak!
Jó szerencsét!

 

Humanilla_nevalairas

 

9 Flares Twitter 2 Facebook 5 Google+ 2 Filament.io 9 Flares ×

Kapcsolódó bejegyzések

Humanilla a közösségi médiában

HÍRLEVÉL

ÖNFEJLESZTŐ E-KURZUS
HA KELL EGY KIS BIZTATÁS...
Hasznos tanácsok, praktikus ötletek hetente
+ hétvégi blogösszefoglaló, hogy
ne maradj le semmiről.

Igen, szeretnék feliratkozni a humanilla.hu weboldal hírlevelére.

Back to Top

EL NE FELEJTSD LETÖLTENI AZ AJÁNDÉKOKAT!